4482

IMG_1771
IMG_1767
IMG_1766
IMG_1768
IMG_1765
IMG_1762
IMG_1763
IMG_1769
682 strand
682 op het strand
682 op het strand 4
cropped-682-op-het-strand-2.jpg

4482 Verkenningsvoertuig

Al in de vorige eeuw werd gesproken over de noodzaak van een “bussie”, onze voorgangers: mannen met baarden en plastic uitruk kleding zagen de noodzaak van een dergelijk voertuig al in.

Uiteindelijk het was voorjaar 2004 leek de tijd rijp voor niet zomaar een busje , maar een volwaardig Personeel en Materieel voertuig, immers de brandweer Julianadorp bestond en bestaat nog steeds uit 18 super gemotiveerde vrijwilligers.

Er werd wederom een voertuig commissie geformeerd, waarna de ideeën en wensen werden samengevoegd tot een pakket van eisen, hieruit bleek o.a. dat het een terrein vaardig voertuig moest worden met minimaal 6 zitplaatsen en hij moest ook ons vertrouwde pompje meeslepen.

Wij kwamen uit bij Mercedes, deze ontwikkelde op dat moment een nieuwe 4×4 sprinter, 150 pk, lage gearing, sper, en met een normaal rijbewijs zodat een ieder hiermee kon rijden.

De commissie ging aan de slag met de motivatie en het benodigde budget, dit leidde tot een goedkeuring van de leiding in Den Helder en een budget van € 58.000,-  in 2006.

Binnen dit budget werd gekeken naar de aanvullende eisen en wensen, de juiste bepakking, een overdrukventilator, een kleine draagbare pomp, een aanvalsbak met lichte slangen,  te gebruiken in duingebied, en aanvullend gereedschap.

Uiteindelijk werd in 2007 de bestelling bij Mercedes geplaatst, en bleek de nieuw te ontwikkelen auto nog niet leverbaar, het duurde nog een jaar en met kerst 2008 was de auto daar.

De inbouw en aankleding nam nog enkele weken in beslag en in februari 2009 werd de auto afgeleverd.

Bijzonder is te noemen dat alles gerealiseerd is binnen het budget zoals dat is 2006 werd vastgesteld.

Nu 3 jaar later blijkt de keuze voor een PM 4×4 de juiste te zijn geweest, talloze keren heeft deze zijn dienst bewezen daar waar normale brandweer voertuigen niet konden komen of vastliepen, de overdrukventilator is inmiddels een populair middel om het brandverloop te doen beïnvloeden, reeds een aantal maal zijn wij ter assistentie geroepen om daar waar nodig de ventilator in te zetten en met succes.

Een wens blijft nog deze bus uit te rusten met een polycafs systeem, hiermee kan de de bus zelfstandig een eerste klap uit delen op moeilijk bereikbare plaatsen in de natuur en op het inmiddels bewoonde strand.

Begin 2013 is de 682 omgenummerd naar de 4482.